دسته بندی: ماهنامه اختصاصی توسعه دهندگان بذر شمال ایران INSEC ،

ویژه نامه سویا (شماره اول) مهرماه 1400

  • نویسنده: دکتر علی زمان میرآبادی
  • سردبیر: دکتر میترا رمضانی
  • ناشر: توسعه کشت دانه های روغنی
  • تعداد صفحات: 78
  • تاریخ نشر: مهر - ۱۴۰۰
  • زبان: فارسی
نسخه الکترونیکی

درباره ویژه نامه سویا (شماره اول) مهرماه 1400

سویا (Glycine max)، یکی از مهمترین گیاهان دانه روغنی در دنیاست که ارزش تغذیه ه‏ای بالایی دارد. علاوه بر کاربرد در صنایع غذایی و تغذیه دام، روغن سویا کاربردهای متنوعی در مصارف خانگی و صنعتی دارد. این گیاه، با دارا بودن 53 درصد از کل میزان تولید محصولات دانه روغنی، از ارزش بالایی در اکثر سیستم‏های تولیدی کشاورزی در کشورهایی مانند چین، امریکا، برزیل، آرژانتین و هندوستان برخوردار است و به همین علت، جایگاه مهمی در برنامه ‏های به‏زراعی داشته و در نتیجه، افزایش قابل توجهی در تولید آن طی دو دهه اخیر ایجاد شده است. سویا یک گیاه دیپلویید حاصل از اجداد تتراپلویید می‏باشد. اگر چه  این گیاه ژنوم بزرگ و پیچیده‏ای دارد، ولی پیشرفت‏های قابل توجهی در بکارگیری روش‏های آنالیز ژنوم و ابزار سیتوژنتیک مولکولی جهت افزایش عملکرد آن و توسعه ارقام مقاوم به تنش­های زیستی و غیرزیستی  با استفاده از روش­های کلاسیک و پیشرفته اصلاحی حاصل شده است.

مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر شرکت توسعه کشت دانه‏ های روغنی به عنوان یک مرکز تخصصی فعال در زمینه به‏زراعی و به‏نژادی دانه‏‏ های روغنی، فعالیت­های تحقیقاتی ارزشمندی در زمینه تولید ارقام جدید سویا انجام داده است. از نتایج این تلاش‏ها ، معرفی رقم جدید سویا با نام "آرین" در سال 1394 می‏باشد. در حال حاضر، مجموعه‏ای از اقدامات به‏زراعی و به‏نژادی را برای تولید ارقام جدید و متنوع در این زمینه،  در دستور کار خود قرار داده است.

در این ویژه نامه کلیه  مقالات و مطالب کاربردی مندرج در خبرنامه ‏های پیشین در طی سال‏های گذشته (از شماره 1-100)، با موضوع گیاه زراعی سویا، جمع‏ آوری و در سرفصل‏ های به‏زراعی، فیزیولوژی بذر، به‏نژادی، بیوتکنولوژی، کنترل کیفی، مقالات کلیدی و گیاهپزشکی شامل زیر بخش‏های بیماری­ها، علف‏های هرز و آفات، جهت تسهیل در استفاده از این مطالب برای علاقمندان ، تنظیم شده است.

 

علی زمان میر آبادی

مدیر تحقیقات و آموزش