عليمراد سرافرازي معاون كنترل آفات سازمان حفظ نباتات كشور:

حذف 12 سم پرخطر پس از دهه ها استفاده در بخش كشاورزي

نوع مطلب: اخبار کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس،عليمراد سرافرازي معاون كنترل آفات سازمان حفظ نباتات كشور در نشست خبري از حذف 12 سم كم خطر و متوسط خطر از فهرست 180 قلم سم كشور خبر داد كه سموم متاكلر و ديازينون از جمله آنها است.

به گفته معاون كنترل آفات سازمان حفظ نباتات كشور اين سموم پر مصرف هستند كه پس از بررسي ها مشخص شده براي سلامتي مضر هستند و بنابراين توليد و يا واردات آنها از اين به بعد انجام نخواهد شد.

خبرنگار فارس: سم ديازينون حداقل 35 سال است در كشور مصرف مي شود چرا سازمان حفظ نباتات پس از  اين مدت به اين فكر افتاده كه اين سم را حذف كند؟ اگر اين سموم پرخطر بوده پس حرف خبرنگاران كه بارها و بارها به وجود باقيمانده سموم و خطرات آن براي سلامتي تاكيد مي‌كردند درست بوده است اين مسئول پاسخ داد اگر سمومي را حذف ميكنيم بايد جايگزين آن را هم داشته باشيم اگر سال ها اين سموم استفاده شده به اين دليل بوده كه جايگزين مناسبي براي اين سموم جهت استفاده كشاورزان نداشتيم.

وي همچنين ادامه داد وجود باقي مانده سم در محصولات كشاورزي كه معضل بزرگي است صرفاً به خاطر سموم كشاورزي نيست بلكه همان طور كه شما هم اشاره كرديد به دليل نبودن تجهيزات مناسب در اين بخش و كافي نبودن دانش كشاورزان درباره سموم كشاورزي است مثلاً برخي سموم هستند كه دوره كارنس آنها 21 روز است يعني طي اين مدت پس از سمپاشي كشاورزان نبايد محصولات خود را برداشت كرده و به بازار عرضه كنند كه بسياري از كشاورزان از اين امر بي اطلاع هستند. خبرنگار فارس پرسيد باقيمانده سموم كشاورزي سالهاست دغدغه مردم است و برخي وجود بيماري هاي عجيب و غريب را مرتبط با اين باقيمانده سموم مي دانند در حالي كه متوليان بخش بايد اقدام گسترده‌اي براي جلوگيري از اين كار انجام دهند وي پاسخ داد بخش ترويج كشاورزي بايد اين اطلاعات را در اختيار بهره برداران كشاورزي قرار دهد و دانش آنها را بالا ببرد.

*80 درصد سموم كشاورزي در داخل فرموله مي شود كه ماده موثره آن وارداتي است

اين مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار فارس كه چه ميزان از سموم در داخل كشور توليد و چه بخشي وارد وارداتي است گفت حدود 75 تا 80 درصد سموم در داخل كشور توليد مي‌شود و بقيه آن وارداتي است صحبت هاي اين مسئول درباره توليد 80 درصدي در داخل در حالي مطرح مي‌شود كه هيچ ماده موثره اين سموم توليد داخل نيست بلكه همه آنها وارد شده و در داخل كشور فرموله مي‌شوند.

در اين نشست خبري مسئولانه سازمان حفظ نباتات و انجمن‌هاي توليدكنندگان نهاده ها تلاش كردند تا نشان دهند فرموله كردن همان توليد داخل است اما اين يك واقعيت است كه در شرايط تحريم اگر بخواهند اين محصولات را به ما تحويل ندهند ما هيچ فرموله اي در داخل هم نمي توانيم انجام بدهيم بنابراين فرموله كردن كاملا متفاوت از توليد داخل است.

 


نویسنده

محسن  گنجیان

محسن گنجیان


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد