معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

افزایش سطح کشت کلزا در فارس

نوع مطلب: کلزا

مرکز فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشت گیاه روغنی کلزا امسال در استان نسبت به پارسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.
حسین پژمان افزود: انتظار می‌رود با بهبود عملیات به زراعی از جمله تامین بذور اصلاح شده خاص اقلیم‌های مختلف استان، بستر سازی مناسب، توسعه کشت روی پشته، کاربرد علف کش‌های اختصاصی، تامین به موقع انواع کود و تغذیه بهینه مزارع کلزا و مبارزه با آفات ، میزان عملکرد در هکتار به متوسط ۲ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم برسد.
به گفته وی، پیش بینی می‌شود در فصل برداشت آتی بیش از ۳۷ هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع فارس برداشت و روانه کارخانه‌های روغن شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تماس چهره به چهره کارشناسان با کشاورزان و ارائه توصیه‌های فنی را در افزایش کشت کلزا موثر دانست و بیان کرد: حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از بهره برداران کلزا در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر سیاست وزارت جهاد کشاورزی در کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی و اختصاص حدود ۲۰ درصد از سطح کشت گندم به کشت کلزا، اظهارداشت: سطح کلزا در استان فارس باید به بیش از ۵۰ هزار هکتار برسد که برای دستیابی به آن در کنار اقدامات اقتصادی مانند تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی، پرداخت به موقع وجه کلزای تحویلی به دولت، پرداخت تسهیلات کم بهره، اقدامات فنی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
پژمان، ترویج کشت دیم کلزا در تعدادی از شهرستان‌ها از جمله رستم، ممسنی، کازرون و فیروزآباد را از دیگر اقدامات موثر در سال جاری دانست و بیان کرد: حدود ۶۰۰ هکتار کلزا بصورت دیم کشت شده است.
این مقام مسئول خسارت عوامل غیر مترقبه از جمله سیل و سرما زدگی برای کشت کلزا را یادآورشد و توصیه کرد: کشاورزان با مراجعه به دفاتر شرکت‌های خدمات بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بیمه نمودن محصول خود اقدام نمایند.


نویسنده

سعید شکیب منش

سعید شکیب منش


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد